fbpx
Niet doen, je vakantiegevoel vasthouden!
1 september 2016
Ademoefening om spanning los te laten
5 oktober 2016

Het verschil tussen Qigong en Tai Chi

Het verschil tussen Qigong en Tai Chi
Het is een mooie vraag ‘wat is het verschil tussen Qigong en Tai Chi’. Ik krijg ‘m regelmatig, hoog tijd voor een blog. 

Je zou denken dat het antwoord eenvoudig is. Maar toch is dat niet zo: de twee zijn erg verweven en er zijn behalve verschillen, ook veel overeenkomsten: zo vinden ze beide hun oorsprong in China, werken allebei met Qi (levensenergie) en ook de langzame en aandachtige bewegingen zie je bij beide terug. En niet onbelangrijk: ze brengen de beoefenaar plezier, ontspanning en vitaliteit. Ik zou zeggen ‘go for it’! Nu alleen nog kiezen..

 

Tai Chi

Tai Chi, ook wel Tai Chi Chuan genaamd, is van oorsprong een Martial Arts-vorm gericht op zelfverdediging. Het werkt daarbij niet met de kracht van wapens, maar wel met (de kracht van) energie. Wanneer je kijkt naar geoefende Tai Chi-beoefenaars, kun je zien dat het daarbij niet om het zwaard gaat, maar om de kracht en beheersing van de Qi.
Tai Chi Chuan is een ‘ patroon van bewegingen’. Soms duurt een ‘loopje’ maar 5 minuten, maar bij sommige Tai Chi vormen, duurt het ook wel 20 minuten of langer. Ja, inderdaad, om het makkelijk te maken: er bestaan verschillende stijlen (met elk een eigen patroon) binnen de Tai Chi Chuan, Tai Chi is een grote ‘verzamelnaam’.
Tai Chi bevordert – net als Qigong – de energiedoorstroom in je lichaam, het werkt ontspannend en verzachtend.

Tai Chi heeft dan misschien voor een groot deel dezelfde gezondheidsvoordelen als Qigong, maar het vraagt  behoorlijke wat tijd, aandacht en inspanning om het onder de knie te krijgen. Het duurt langer voordat een beoefenaar een ‘gevoel voor Qi’ ontwikkelt, waardoor echt profijt heeft van de gezondheidsvoordelen even op zich kan laten wachten.

Een voordeel is weer dat de vorm minder statisch is dan Qigong, waardoor het sommige mensen beter past dan het meer innerlijke Qigong.

 

Qigong

Het oudere Qigong is verwant aan Tai Chi en bracht Tai Chi voort. Qigong is niet gericht op zelfverdediging of een ‘ander’. Qigong is vooral naar binnen gericht, op het doorstromen van je ‘Qi’ of energie door je lichaam.

Net als bij Tai Chi worden de bewegingen bij Qigong langzaam en op een aandachtige, vloeiende en ontspannen manier uitgevoerd vanuit de buik (Dantian). De ademhaling, de beweging en de aandacht vallen tijdens het beoefenen steeds meer samen. De ontspanningsrespons treedt steeds makkelijker en sneller in werking. Het zelfherstellend vermogen van je lichaam wordt zo gestimuleerd en de effecten van je stressreactie worden geneutraliseerd.

In China gaat men uit van het begrip Qi (levenskracht), dat beïnvloed kan worden door Gong (werk, toewijding, met aandacht herhaaldelijk oefenen). Qigong betekent dus letterlijk het werken met energie of ‘energiewerk’. Dat is niet iets dat je ‘aan komt waaien’, zoals het woord Gong al doet vermoeden, maar wel iets dat je kunt ontwikkelen.

Toch, de basis van Qigong (wat ook wel geschreven wordt als Chikung) is eenvoudig en snel te leren. Als beoefenaar heb je dan ook snel profijt: zoals beter slapen, meer energie, meer rust in je hoofd.. Deze eenvoud en het snelle resultaat, plus de makkelijker integratie in een druk dagelijks leven, maakt dat sommige mensen de voorkeur geven aan Qigong boven Tai Chi.

 

Qigong kan altijd en overal

Qigong wordt – net als Tai Chi – overwegend staand gedaan, maar kan wanneer nodig ook zittend en zelfs liggend beoefend worden. Iedereen kan Qigong beoefenen, ongeacht beperkingen of gezondheidsklachten. Júist dan kan je (aangepaste) oefening je goed doen! Altijd is je eigen situatie het beginpunt. Kies voor lessen (soms zijn privélessen te prefereren) die door een geschoolde en ervaren leraar worden gegeven. Die kan je oefeningen geven en bestaande oefeningen aanpassen aan jouw persoonlijke mogelijkheden.

Er is dus voor iedereen, in een beperkte tijd profijt te behalen op het gebied van je gezondheid en energie. Maar daar stópt het niet. Door te blijven oefenen kun je je ervaring verdiepen, je grip op je energie steeds meer verfijnen en je energiefrequentie verhogen. Je leert steeds meer je leven in eigen hand nemen. Ja, het vraagt tijd en aandacht, maar ondertussen pluk je al wel de vruchten van je oefening: stressbeheersing, energiebalans en je gezondheid in het algemeen. En laat ik niet vergeten: hervonden plezier en zachtheid.

 


Qigong is een verzamelnaam voor verschillende stijlen en vormen, net zoals yoga de verzamelnaam is voor verschillende vormen van Yoga. Zhineng Qigong (in Nederland vaak Chi Neng Qigong genoemd) is een medische Qigongvorm, de oefeningen zijn speciaal gericht op het vergroten van je gezondheid.

Jade Qigong heeft haar stevige bedding in Zhineng Qigong, maar past daarnaast ook meridiaanstrekkingen, oefeningen uit de Healing Tao, Body Mind Language, vrouwenwerk en diverse Yoga Asana’s toe. “Het doel ís niet de vorm, het doel bepáált de vorm”.


 

Ik hoop dat deze blog het verschil (en de overeenkomsten) heeft verduidelijkt, al ben ik me ervan bewust dat deze uitleg niet de hele lading dekt. Heb je aanvullingen of kijk je er anders tegenaan? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Shine your Qi-light,

Rosanne_schrijfletter

 

Meer contact met je lijf? Download hier m'n ebook met eenvoudige oefeningen voor thuis.

2 Comments

  1. Douwe Geluk schreef:

    Die uitleg over Tai Chi en Qi Qong en de verschillen daarbinnen is erg goed gedaan. Zo leg.ik het meeste ervan ook uit aan mijn leerlingen.

    Gr Tai Chi Apeldoorn

    Bron van Geluk ( Douwe Geluk )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *