fbpx
Leaving yourself is loosing your Self
Leaving yourself is loosing your Self
16 april 2018
Yin Yang en balans
Yin, Yang en balans
29 september 2018

Omgaan met triggers in 7 stappen

Omgaan met emotionele triggers

Die momenten dat je je ineens boos, verdrietig, onzeker of aangevallen voelt.. Je kent het vast wel. Iemand zegt iets of doet iets en ‘boem’: je bent enorm emotioneel geraakt. En wanneer je vanuit die emotie reageert naar de ander ontstaat er meestal alleen maar méér verwarring. Hoe kun je omgaan met die emotionele triggers?

Het begint daar waar de emotie gevoeld wordt: bij jou. Als iets je zo raakt, dan wordt er diep in jou iets aangeraakt dat daar – vaak onbewust – weggestopt zit. En hoewel het lijkt alsof hetgeen we diep hebben weggestopt er niet meer is, de buitenwereld brengt ons ermee in contact. Want als je je niet bewust bent van je eigen boosheid, of je eigen verdriet, dan zie of ervaar je die in contact met de ander. Dus bijvoorbeeld in contact met je baas, je partner of met een onbekende. In situaties die lijken op de situatie waarin jij een intense emotie hebt ervaren die je hebt verdrongen. De felheid van de emotie die je voelt komt dan niet zozeer voort uit de situatie in het heden, maar uit die oude pijn van binnen.

Een emotie is energie in beweging

De naam zegt het al e-motie: een emotie is energie die zich beweegt.Elke emotie heeft een eigen beweging en die beweging herkennen wij als bijvoorbeeld boosheid of verdriet of angst. De beweging van energie vinden we soms fijn (blijheid, dankbaarheid) en soms ook niet. Emoties die er mogen zijn, die we echt ervaren zonder erin te gaan hangen, die emoties stromen. Ze komen en ze gaan ook weer.
Emoties die we lastig vinden, de ‘te groot en ‘te veel’ zijn of waarvan we vinden dat we ze niet zouden mogen hebben: die emoties blokkeren we vaak.

To know oneself is to study oneself in action with another person ~ Bruce Lee

En daarmee zetten we onze energie vast die zich dan als spanning nestelt in je lichaam. En wanneer deze ingekapselde energie wordt aangeraakt voel je plotseling, emoties en fysieke sensaties die je een moment daarvoor niet had.
Daarvoor kun je de ander verantwoordelijk maken, maar eigenlijk moet je naar binnen. Want het is jouw energie, jouw emotie. En ze vertellen je dat je nog een stuk onverwerkte pijn in je meedraagt.
En wanneer je dat hebt aangekeken en hebt omgezet, dan wordt je niet meer getriggerd in soortgelijke situaties. Je blijft kalm en ontspannen, bij jezelf. Het is uit je lijf, uit je systeem.

Zo ga je om met triggers in 7 stappen

  1. Wees stil, voel naar binnen en probeer het gevoel echt helemaal te voelen en niet opnieuw weg te stoppen.
  2. Erken en je gevoel: zeg bijvoorbeeld ‘au, dit raakt me’. Dat kun je hardop doen, naar de ander toe, maar dan zonder dat je die ander verantwoordelijk maakt voor jouw pijn. Maar je kunt het ook in stilte doen, voor jezelf.
  3. Adem zeker drie keer diep in en uit. Niet om iets ‘weg te ademen’, maar om jezelf goed in verbinding met je lijf en het nu te houden.
  4. Neem even afstand van de persoon of situatie. Neem de tijd om uit te zoeken wat er precies in je geraakt werd. Doe dat niet zozeer met je hoofd, maar probeer echt contact te maken met je pijn. Je kunt je handen leggen op de plek waar je de pijn voelt zodat het makkelijker voor je is om ermee in contact te blijven. Wanneer je vanuit deze verbinding met je lijf je gedachten vrij laat associeren komen er vaak ingevingen omhoog. Soms moet er eerst emotie uit, neem je tijd daarvoor.
  5. Ga na of je iets te delen hebt over wat je raakt in de huidige situatie en of je wilt delen over wat je raakte in een oud stuk. Dat is afhankelijk van de relatie en de situatie. In een partnerrelatie kan het heel helend en verbindend werken om de ander te vertellen hoe en waarin je getriggerd werd, je baas zit daar in de meeste gevallen minder op te wachten.
  6. Doe een korte shake (*oefening), zodat je het gevoel een beetje ‘van je afschudt’ en je energie weer gaat stromen. Hierdoor ga je je weer vrijer voelen in je lijf en komen je emoties weer in balans.
  7. Nu kun je terug in de situatie of naar de persoon. Niet altijd zijn een heleboel woorden nodig, ga niet analyseren of discussiëren. Vertel eenvoudig wat jou beweegt.

En ja, dit is makkelijker geschreven dan gedaan. Dit omgaan met triggers vraagt oefening en geduld (vooral met jezelf). Je zult echt niet ineens ‘niet triggerbaar’ zijn en dat hoeft ook niet. Elke trigger is een uitnodiging om weer een stukje op te ruimen in jezelf. Het brengt je groei en helderheid. En elke keer krijg je een stukje vastgezette energie terug.

Shine your Qi-light!

Meer contact met je lijf? Download hier m'n ebook met eenvoudige oefeningen voor thuis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *